Stříbrná mince 500 Kč Tramvaj ČKD Tatra T3 2024 standard

Stříbrná mince 500 Kč Tramvaj ČKD Tatra T3 2024 standard

hvězda 1 hvězda 2 hvězda 3 hvězda 4 hvězda 5 (1)Počet hvězdiček je 5 z 5

Česká národní banka představuje pětiletý cyklus pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, který v letech 2021–2025 připomene slavné dopravní prostředky. Mince Tramvaj ČKD Tatra T3 je v pořadí čtvrtou emisí s rokem edice 2024 a je vyražena v kvalitě proof. Dle emisního plánu ČNB bude stříbrná mince 500 Kč Tramvaj ČKD Tatra T3 dostupná po 18.6.2024, u nás v prodeji od téhož dne. Více

3 990 Kč s DPH
Skladem
ks

Česká národní banka představuje pětiletý cyklus pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, který v letech 2021–2025 připomene slavné dopravní prostředky. Mince Tramvaj ČKD Tatra T3 je v pořadí čtvrtou emisí s rokem edice 2024 a je vyražena v kvalitě proof. Dle emisního plánu ČNB bude stříbrná mince 500 Kč Tramvaj ČKD Tatra T3 dostupná po 18.6.2024, u nás v prodeji od téhož dne. Více

Slavné dopravní prostředky je název cyklu pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, vydávaných Českou národní bankou v letech 20212025. Pamětní stříbrná mince Tramvaj ČKD Tatra T3 vydaná v roce 2024 je v pořadí čtvrtou emisí této technické řady. Mince je vyražena v kvalitě standard.

Na minci tramvaj ČKD Tatra T3 jsou části vozové skříně obvykle lakované béžovou barvou pokoveny žlutým zlatem a části lakované červenou barvou tzv. červeným zlatem, tedy s příměsí mědi. Dílčí pokovení má tloušťku v jednotkách mikrometrů (0,001 mm) a na celkové ploše mince zaujímá přibližně 13% v případě žlutého zlata a přibližně 9% v případě zlata červeného.

Autorem pamětní stříbrné mince je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Odborná komise ČNB vybrala její návrh k realizaci "za výborné ztvárnění tramvaje T3 a nápaditou kompozici pohledů a detailů na lícní straně"

Po druhé světové válce se Dopravní podnik hl. m. Prahy rozhodl provést modernizaci tramvajového parku podle americké koncepce PCC (Presidents' Conference Committee), která byla považována za perspektivní technické řešení pro tramvaje. PCC měla zlepšit komfort, dynamiku a výkon tramvajové dopravy. To přineslo do hry ikonickou tramvaj T3, známou taky jako Tatra T3.

Vývoj první generace tramvají T3 začal v roce 1947, a první prototypy typu T I byly dokončeny v roce 1951. Sériová výroba probíhala od roku 1952 do 1957. Později byl vyvinut model T II, na který navázala tramvaj T3, původně označovaná jako T III. Prototyp T3 byl vyroben v roce 1960, a sériová výroba začala v roce 1962.

Existovaly různé modifikace tramvaje T3, včetně T3SU a T3SUCS. Tyto tramvaje byly exportovány do několika zemí, včetně Sovětského svazu, Jugoslávie a Německé demokratické republiky. Celkem bylo vyrobeno téměř 14 000 kusů, což bylo dlouhá léta světovým rekordem v počtu vyrobených kusů od jednoho typu.

Tramvaj T3 se vyznačovala inovativním designem, včetně panoramatických čelních skel, laminátových čel a bočních oken s ventilačními sekcemi. Též měla skládací dveře a informační systém s různými typy označení linek.

V interiéru tramvaje byly různé varianty sedaček, včetně koženkových sedaček a laminátových sedaček. Existovala také varianta s průvodčím a uzavřenou kabinou řidiče.

Tramvaj T3 byla v provozu po dobu 60 let a stala se ikonickým dopravním prostředkem, který hrál klíčovou roli při modernizaci tramvajové dopravy v československých městech s tramvajovou sítí. Byla často spojována do dvouvozových souprav.

Mít vlastní minci je IN!

Zajímavosti

  • Starší série tramvají T3 měly informační systém s převíjecími plátny, od roku 1964 začal být používán informační systém s plechovými tabulemi a s výrazným čelním číslem linky vysekávaným z plechu.
  • Tyto starší série byly vybavovány stanovištěm průvodčího, které bylo umístěno mezi prvními a druhými dveřmi. Stanoviště řidiče bylo umístěno na vyvýšeném stupni a charakteristickým prvkem byl laminátový ovládací panel, který se používal s obměnami u všech továrních modifikací.
  • Na střeše vozu byl pantografický sběrač v ose prvního podvozku a tři ventilační klapky, jejichž tvar se v průběhu let měnil (nejstarší série velké zaoblené, od roku 1969 velké hranaté, od roku 1983 malé hranaté).

(zdroj: materiály ČNB, Wikipedie)

Parametry
Emitent Česká národní banka
Nominální hodnota 500 Kč
Kvalita provedení Standard
Kov Stříbro
Ryzost 925/1000
Průměr 40 mm
Hmotnost 25 g
Síla 2,2 mm
Balení Mince v kapsli, plastová etue, informační karta mince, katalogová karta
Autor ak. sochař Zbyněk Fojtů
Emise 2024
Emitent Česká národní banka
Nominální hodnota 500 Kč
Kvalita provedení Standard
Kov Stříbro
Ryzost 925/1000
Průměr 40 mm
Hmotnost 25 g
Síla 2,2 mm
Balení Mince v kapsli, plastová etue, informační karta mince, katalogová karta
Autor ak. sochař Zbyněk Fojtů
Emise 2024