Stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 proof
Stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 proof
ČNB představuje pětiletý cyklus pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, který v letech 2021–2025 připomene slavné dopravní prostředky. Mince Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 je v pořadí pátou emisí, rok edice 2025 a je vyražena v kvalitě proof. Dle emisního plánu ČNB bude stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 proof dostupná od 11.6.2025, u nás v prodeji od téhož dne. Více
ČNB představuje pětiletý cyklus pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, který v letech 2021–2025 připomene slavné dopravní prostředky. Mince Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 je v pořadí pátou emisí, rok edice 2025 a je vyražena v kvalitě proof. Dle emisního plánu ČNB bude stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 proof dostupná od 11.6.2025, u nás v prodeji od téhož dne. Více
Slavné dopravní prostředky je název cyklu pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, vydávaných Českou národní bankou v letech 2021 až 2025. Pamětní stříbrná mince Cvičný letoun Aero L-39 Albatros vydaná v roce 2025 je v pořadí pátou emisí této technické řady. Mince je vyražena v kvalitě proof.
Autorem pamětní stříbrné mince je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Odborná komise ČNB vybrala její návrh k realizaci "za věrné ztvárnění letounů v pohybu na rubové straně a za pohled na palubní desku s výškoměrem na lícní straně mince".
Jako každá mince z této edice i pamětní stříbrná mince zobrazující Aero L-39 Albatros bude unikátní, a to zabudovaním optického průhledového prvku, který autor vhodně zakomponoval do obou stran návrhu. |
PSM Aero L-39 Albatros si můžete zarezervovat u nás. Jako smluvní partner máme od ČNB potvrzený konečný počet mincí, který nabízíme k rezervaci ještě před datem emise. U nás se vám nestane, že si zarezervovanou minci nekoupíte.
Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový cvičný letoun vyvinutý a navržený v 60. letech jako nástupce Aero L-29 Delfín. Představuje významný milník v historii vojenského leteckého výcviku. S jeho prvním letem v roce 1968 se stal prvním cvičným letounem na světě vybaveným turboventilátorovým motorem.
Výroba L-39 Albatros začala v roce 1971 a o rok později byl přijat většinou zemí Varšavské smlouvy jako preferovaný základní cvičný letoun, což vedlo k jeho rozšíření mezi různé vojenské zákazníky ve východní Evropě a jeho exportu do řady zemí po celém světě jak pro výcvik, tak pro lehké útočné mise.
Od 90. let se stal populárním i mezi civilními operátory a do konce století sloužilo více než 2 800 strojů L-39 Albatros ve více než 30 leteckých silách. Vývoj pokračoval vznikem L-59 Super Albatros a později L-159 ALCA, které přinesly výkonnější motory, modernizovanou avioniku a další vylepšení.
V červenci 2014 byl představen L-39NG, modernizovaná a vylepšená verze L-39 Albatros, která zahájila produkci nových letounů spolu s rozsáhlou přestavbou stávajících letadel. V roce 2023 byla obnovena produkce L-39NG s objednávkami 34 letadel.
Letoun Aero L-39 Albatros si získal popularitu nejen pro svou všestrannost a spolehlivost, ale i pro své vynikající letové vlastnosti, které ho učinily vhodným nejen pro letecký výcvik, ale i pro náročnou leteckou akrobacii.
Mít vlastní minci je IN!
Zajímavosti:
-
První let Aero L-39 Albatros se uskutečnil 4.11.1968. Letový prototyp X02 pilotoval Rudolf Duchoň.
-
Výcvikový letoun Aero L-39 Albatros se stal nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. Bylo vyrobeno téměř 3000 strojů, které sloužily k výcviku pilotů vzdušných sil desítek států.
-
I když byl původně koncipován jako výcvikový letoun, byl Aero L-39 Albatros všestranný. Albatros je také schopný plnit roli lehkého bitevního stroje a může čelit vzdušným cílům.
-
Díky svým skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti je Aero L-39 oblíbený i pro leteckou akrobacii. Používaly ho například slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy, ruská skupina Rusi z Vjazmy a francouzský Breitling Jet Team.
-
Albatros L-39 byl vybaven vystřelovacím sedadlem domácí konstrukce VS-1 BRI, což bylo první československé vystřelovací sedadlo.
-
Modernizace a vývoj Aera L-39 Albatrosu pokračuje i dnes, například v podobě modernizovaného modelu L-39NG, který je určen pro výcvik nové generace pilotů.
Aero Vodochody L-39 NG Albatros 0476 departure at Airpower 2022 AirShow Zeltweg LOXZ (zdroj: youtube.com)